פינת הקומוניקט

שלומי שבן על "האזרח האחד/ ריבונו של עולם" שהקליט עם ברי סחרוף בהופעה בקיסריה בשנה שעברה, ומדוע עכשיו, אחרי השבעה באוקטובר, הזמן הנכון לשחרר את הביצוע.

(״אנא הגבר עוצמת אותותיך/ כאן אני לא שומע/ לא יודע״  בארי חזק ז״ל 1944-1973 )

(צילום: יח"צ)

אומר שלומי שבן: "במאי שעבר, במה שכיום נראה כעידן אחר, הופעתי בקיסריה במסגרת הסיבוב של 'בית פתוח'. הופעה חגיגית, מרובת הפתעות, וגם אירוח של מוזיקאי נערץ ואהוב במיוחד, ברי סחרוף.
התלבטתי מאוד מה לשיר איתו, אבל דבר אחד היה לי ברור: אני הולך לסגור מעגל ולשלב בין' 'האזרח ה-1' שלי, לבין 'ריבונו של עולם' שלו. למה לסגור מעגל? שני השירים האלו (מבחינתי) תמיד היו קשורים בעבותות. כשהלחנתי את 'האזרח' ברי ישב אצלי חזק בתודעה, ובמיוחד השיר 'ריבונו של עולם'.
השיר שלי הוא שיר חלום-אפוקליפטי על מלחמת פתע בלב העורף, והשיר של ברי נקרא כדיווח מדמם משדה הקרב, למרות שנכתב לפני המלחמה. השילוב בין שני המונולוגים האלו יצר שיח חירשים הרמוני במיוחד. בחזרות הרגשתי שזה יותר ממאש אפ מוצלח, אלא סוג של איחוד שביקש לקרות. שרנו אותו בהופעה וזה היה רגע מסחרר, עבורי.
המעגל נסגר. כך חשבתי.
קצת אחרי השבעה באוקטובר, 'האזרח ה-1' התחיל לחזור אלי מכל מיני כיוונים. אנשים כתבו לי עליו, דיברו איתי עליו, וגם אני חשבתי עליו. נזכרתי בביצוע עם ברי, הקשבתי לו וזה היה כמעט חזק מידי. או לפחות קרוב מדי. החלום האפוקליפטי שלי הפך למציאות בלתי-אפשרית והשיר של ברי נשמע כמו עדות עכשווית מהשטח. בנוסף לכל זה, שמו של המשורר שכתב את 'ריבונו של עולם' (ונפל במלחמת יום הכיפורים) הוא בארי. בארי חזק.
בחודשים האחרונים הקשבתי לביצוע הזה לא מעט. בכל פעם הוא עורר בי משהו אחר. לפעמים הוא עזר לי. ידעתי שמתישהו הוא צריך לצאת. אני רוצה להודות לברי על היצירה המשותפת הזאת.
מוקדש לכל האזרחים והחיילים שנמצאים רחוק מביתם. שנדע בשורות טובות, בקרוב. אמן".



כתיבת תגובה