מעדן תיאטרלי

(צילום: רדי רובינשטיין)

חיים נוי על "חפץ" בתיאטרון הבימה: הצגה קסומה ויפה, חוויה לחובבי חנוך לוין ותיאטרון בכלל.

"חפץ", יצירת המופת של חנוך לוין העולה בתיאטרון הבימה, היא הצגה קסומה ויפה, חוויה תיאטרלית לחובבי חנוך לוין ותיאטרון בכלל. הבמאית מירי לזר שגם אחראית לעצוב התנועה המופלאה והעריכה המוזיקלית, רקחה יחד עם להקת השחקנים המוכשרת מעדן לויני נוטף עונג תיאטרלי.

כבר כאן המקום לציין כי התנועה, התלבושות והפאות, אפילו קווצות השיער על ראשו של צביקה הדר, הם נהדרים. מגוחכים אמנם, אבל מיוחדים ויפים.

המחזה הוצע בזמנו לתיאטראות הרפרטואריים הבימה והקאמרי, אך הם לא התלהבו על רקע "מלכת אמבטיה" השערורייתית שכתב לוין. רק עודד קוטלר חטף את המחזה ב-1972 והעלה אותו בתיאטרון חיפה שניהל אמנותית, וגם ביים את ההצגה.

המחזה שזור בדמויות מופרכות עם שמות מוזרים כיד כשרונו של לוין, והבליל הזה נוסק עד לתמונה הסופית שבה חפץ, המיואש מכל מה שמתחולל סביבו, קץ בחייו ורוצה כביכול לקפוץ מהגג, בתקווה שכל מיודעיו לא יאפשרו לו לבצע את זממו. אולם הם דווקא מעודדים אותו לכך.

העלילה עוסקת בהשפלות ומתחילה זמן קצר לפני חתונתם של פוגרה, בתם של טיגלך וכלמנסע, עם בחיר ליבה ורשביאק. ההורים מבקרים את בתם, טיפוס מתנשא ועולץ הרומס כל הנקרה בדרכה . בבית ההורים מתגורר כבר שנים בחור בשם חפץ שאיש אינו יודע מה הוא עושה שם, והוא נתון להתעללות רוחנית ואפילו ברוטלית מצד המשפחה שטוענת כי הוא מציץ לבעלת הבית. עוד אנו פוגשים את שוקרא העיוור, אדש בדש ההיפוכונדר, וחנה צ'רליץ' המלצרית שמסכימה להינשא לבדש ולבסוף חוזרת בה.

בן יוסיפוביץ הנהדר מגיש משחק מושלם וראוי למחיאות כפיים, והוא מגלם את חפץ במשחק דרמטי ומרגש מאוד.

אסנת פישמן מגלמת נפלא את כלמנסע אמה של פוגרה. צביקה הדר חוזר לבמת התיאטרון והוא מעולה כטיגלך (שזה בעצם ממתק, בצק מטוגן בדבש), ואין ספק שזהו אחד מתפקידיו הטובים ביותר.

אבישי מרידור מגלם מצוין את ורשביאק, והוא מצליח להפיק דמות קופצנית וכנועה ועם זאת משחקו ברור, מעוצב נפלא ונעים. דניאל סבג  הנהדר מגלם במשחק נהדר את אדש בדש, חברו של חפץ, טיפוס היפוכונדרי המעדיף את מיטתו. התפקיד ממש תפור עליו.

אורי הוכמן מגלם נפלא את שוקרא העיוור, ומצליח לזרוע אור בעולם החשוך שבו הוא חי. הדמות שהוא מגלם היא נפלאה  ומשחקו איכותי, כיאה לאחד מהטובים בשחקני הבמה שלנו.

אושרת אינגדשט המוצלחת מציגה משחק יפה ומרגש בדמות חנה צ'רליץ', המלצרית העייפה התוהה עם מי תבלה את חייה.

מי שגונבת את ההצגה היא הגר טישמן, המגלמת את פוגרה במשחק משובח וקולח, עם טקסטים חדים ודמות שמעוצבת על ידה בכישרון נפלא. יש לה קסם אישי ובימתי, יכולת משחק מעולה וכל הופעה שלה הופכת לפנינה תיאטרלית.

אדם קלר עיצב את התפאורה המינימלית והיפה. מאיר אלון אחראי לעיצוב התאורה הראויה. מאור צבר עיצב תלבושות נהדרות.

הקלסיקה של גדול המחזאים הישראלים בתקופתנו היא הצגה מקסימה וענוגה, חוויה לאוהבי חנוך לוין ובעצם לכל אוהבי התיאטרון.

כתיבת תגובה