בין המצבות

(צילום: שמחה ברבירו)

חיים נוי על "מועדון בית הקברות" בתיאטרון הספרייה: קומדיה על חייהם של קשישים בגיל השלישי, מביאה לקהל רגעים של צחוק ותוגה.

"מועדון בית הקברות" בתיאטרון הספרייה היא קומדיה מרגשת, מלוהקת בידי שחקניות ותיקות המשתוללות על הבמה וגורמות לצופים רגעי נחת רבים של צחוק, אך גם תוגה מהולה בקורטוב של לחות בעיניים.

המחזאי האמריקני איוון מנצ'ל כתב את המחזה  "מועדון האלמנות העליזות" בשנת 1993 וזכה להצלחה בברודווי. בעקבות ההצגה, הוא גם כתב את התסריט לסרט הקולנוע המצליח שבו כיכבו אלן בורסטיין ואולימפייה דוקקיס. ההצגה עלתה בשעתו בישראל בהבימה עם דבורה קידר, ליא קניג ורבקה גור, וגם בתיאטרון ביידיש, עם מרים זוהר.

העלילה מספרת על שלוש אלמנות יהודיות בארצות הברית, כבנות 60 . החברות הטובות אידה, לוסיל ודוריס נפגשות כל חודש לתה עם עוגיות ופוקדות את קברי בעליהן בבית העלמין. דוריס נשארת נאמנה לבעלה ומשתפת אותו בחיי המשפחה. לוסיל זועמת על בעלה המנוח שבגד בה והיא מנסה כל העת למצוא אהבה חדשה. אידה מסתגרת בביתה וחיה את חייה הסולידיים. חתונתה השלישית של חברה נוספת שלהן משלהבת את האלמנות ואת רוחן והן חוזרות שתויות ועליצות.

באחת הפגישות שלהן בבית העלמין הן נתקלות בקצב העיירה שזה עתה התאלמן, ואידה מנסה להתחיל איתו. אבל העלילה מתפצלת ומסתבכת עד לסיום הבלתי צפוי.

ליאת גורן גונבת את ההצגה במשחק מוקצן בגילום דמותה של לוסיל. היא מתפרעת על הבמה וזוכה לשאגות צחוק בקהל. גורן המעולה מצליחה להפגין נוכחות בימתית עליזה מצד אחד ומשחק מרגש מצד שני.

דינה בליי המצוינת מגלמת בהצלחה את דוריס, והקטע שבו היא פורצת במחול סוער הוא בלתי נשכח. סנדרה שונוולד (אידה) מפגינה משחק מוקפד ומעצבת דמות של ליידי נינוחה הנקלעת לפרשיית אהבים.

עופר זוהר מוצלח כקצב הנקלע לעימות רומנטי עם שלוש אלמנות, ומוסיף לתסבוכת עוד גברת מהעיירה.

הבמאית מאיה שעיה אחראית לקומדיה המוצלחת ולעריכה המוזיקלית הנאותה. זוהר אלמליח עיצבה תפאורה יפה ותלבושות מקסימות. אורי מורג עיצב את התאורה הראוייה. איתי שלו לוגסי אחראי לעיצוב התנועה המקסימה. גמא פריד אחראי לתרגום הקולח והעכשווי.

כתיבת תגובה